torsdag 23 mars 2017

Americano Bolognese

 photo IMG_20170318_171342_583_zpsxnx3ah5u.jpg

En mycket trevlig historia som vi lärde oss receptet till på den senaste Tallink-kryssningen med destination Helsingfors. Jag har provat att göra den hemma, fast utan den stora dekorativa grapefruktbiten.

Det du behöver är:

4 cl Martini Riserva Rubino*
2 cl Martini Bitter*
En skvätt Angostura Bitter
4-6 cl(Indian?) Tonic Water

Bygg drinken i ett glas med is och rör runt försiktigt så allt blandas ordentligt. Kanongott. Rekommenderas å det varmaste.


Det finns ett problem med den här drinken och det är att få tag på ingredienserna. Martini Riserva Rubino är lagrad Vermouth och jag har banne mig aldrig sett den till försäljning någonstans utom just på Helsingforsbåten. Det är den överlägset godaste vermouthen jag smakat till dags dato. Likaså har jag inte sett Martini Bitter säljas någon annanstans heller. Den påminner om Campari men är mjukare.

Jag antar att man kan göra en drink som liknar Americano Bolognese genom att använda någon fyllig röd vermouth alternativt Dubonnet och Campari. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar