onsdag 11 januari 2017

Canadian Coffe

 photo IMG_1439_zps67b463zf.jpg

Canadian Coffee är samma sak som en Irish Coffee, fast med kanadensisk whisky i. Jag är absolut ingen whiskykännare men min smak har gått från att i yngre år uppskatta de rökiga skottarna till mer fruktiga och majsiga drycker. Bourbon är bra, rågwhisky är också gott - och kanadenserna gör visst sin whisky på majs och råg.Den jag använde i det här kaffet är Lord Calvert. Den är ganska mesig men väldigt lättslurpad som den är - i kaffet passade den utmärkt.

Hur gör man ett bra spritkaffe av den här typen? Jo: hetta först upp glas med kokhet vatten så att kaffet, när du väl slår i det, inte kallnar i onödan. När glasen är varma häller du av vattnet och lägger i botten någon matsked råsocker. Slå sedan på mycket starkt nybryggt kaffe. Rör runt så att sockret löser ut. Därefter är det dags att slå på grädden.

Och här kommer det viktigaste: Grädden ska inte vara vispad. Den ska vara skakad - fortfarande flytande, men tjock. Det som fungerat bra för mig har varit att slå i en dl grädde för två glas i shaker, lägga ner en långskaftad kaffesked i shakern och sedan skaka en stund. Sedan kan man hälla upp grädden i kaffeglasen utan problem.

Meningen är att man ska dricka kaffet genom grädden, så i spritat kaffe av denna modell skall man inte ha sugrör och man ska heller inte röra runt så att allt blandas.

Värmer gott en kall dag, men idag får jag ingen sådan här för dels har jag slut på whisky och dels har jag börjat räkna kalorier igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar