onsdag 29 mars 2017

Blanc Pescador

 photo IMG_20170327_153948_856_zpse881nytp.jpgNär jag letade efter ett bra och inte alltför dyrt vin till skagenröra snubblade jag över detta: Blanc Pescador. Det är ett spanskt vin, i skrivande stund ett nytillskott till Le Bolagets sortiment. Jag hoppas verkligen det får stanna kvar, för det visade sig vara ett mycket gott och lättdrucket vin och med svenska mått mätt är det ju heller inte övermåttan dyrt. Det kostar säkert en tia i Spanien, men... Hur som helst! Blanc Pescador är lätt, fruktigt, friskt och drar lätt mot gröna äpplen och honungsmelon. Kanske något av päron också. Det är lätt kolsyrat, precis som portugiskt Vino Verde inte sällan är och jag hade nog gissat att detta var just ett sådant vin om jag inte sett etiketten före provsmakning. Bolaget rekommenderar att det serveras vid 6-8 grader, så lite varmare än kylskåpskallt, och efter att ha testat det ett par gånger så nickar jag grötmyndigt och instämmer. Svalt ska det vara. 

Pris 69 kronor på Bolaget [7915]. Och det är det definitivt värt. Absolut. Med två tummar upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar