lördag 9 april 2016

Blood and Sand

 photo IMG_5779_b_zpst1bru1fr.jpg

Den här drinken har jag velat testa ett bra tag - nu blev det äntligen av! 

Namnet är fantastiskt - blod och sand - men är den god? Svaret är ja. Den inte bara är en klassiker (komponerades för premiären av filmen "Blood and Sand" 1922), den smakar som en också! Det här är en drink som hör hemma på en meny där du hittar Manhattan, Sidecar, Whiskey Sour och andra gamla godingar men skulle bli väldigt förvånad av att finna i sällskap med Isbjörn, P2 och Sex on The Beach. 

Skotsk whisky är ingen vanlig ingrediens i cocktails men är basen för den här. Men eftersom det också är apelsinjuice och körsbärslikör i så blir smaken av den rejält överkörd. Den finns där i bakgrunden och måste vara där att bygga totalupplevelsen på, men smaken är inte påtaglig. Då receptet föreskriver just skotsk och blended - inte single malt - så jag tog Famous Grouse. Tror inte drinken skulle tjäna nämvärt på att man tog någon jättedyr sort. Om man skulle göra en Blood and Sand på en majsig, söt bourbon eller en helt icke-rökig irländare skulle den smaka väldigt, väldigt annorlunda. 

Färskpressad apelsinjuice är alltid knepig eftersom man aldrig vet i förväg hur den kan tänkas smaka. I fallet när jag nu skulle göra Blood and Sand blev juicen på marockanska apelsiner väldigt mesig, varför jag tillsatte en skvätt Angostura Orange Bitters till drinken. Nästa gång tror jag att jag föredrar färdig apelsinjuice men drinken ska absolut ha lite apelsinolja från en remsa apelsinskal i sig - det här är en av de drinkar där garneringen är viktig! 

Körsbärslikör. Cherry Heering. Dansk, mörk körsbärslikör. Ger drinken rejäl sötma och härlig körsbärssmak. Inget du normalt hittar på systembolaget men den finns att beställa. 

Söt, röd vermouth; Martini Rosso, för jag är en sådan amatör på Vermouth att jag inte velat lägga pengar på att utforska dyrare märken. Ger drinken krydda och färg. 

Lika delar av ingredienserna: 2 cl whisky, apelsinjuice, cherry heering och röd vermouth. Skaka med is och sila upp i väl kylda glas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar