onsdag 21 september 2016

Mat på Silja Symphony

 photo silja_zpsxhfhtvkv.jpg

Jahopp, gott folk. Här blir det inte mycket bloggat - detta trots att jag faktiskt har lite grejor att skriva om. Anledningen är brist på ork och entusiasm. Jag har helt enkelt för mycket annat för mig just nu, så det går vänta.

En positiv sak vill jag dock berätta om och det är helgens kryssning till Helsingfors på Tallink Silja Symphony. Jag har ju varit till Riga och Tallinn flera gånger tidigare men aldrig till Finland och jag är mycket positivt överraskad över flytetyget och den mat som serverades ombord.


Låt mig börja med vad du definitivt kan undvika ombord: Bufférestaurangen. Vi åt frukost där på lördagen efter avfärd och det var inte njutbart någonstans. Jo, frukostmaten var helt okej - möjligen bättre än på de andra Tallinkfärjorna jag varit på - men miljön... Argh! Buller, trängsel, för mycket folk, köer - nejtack. På söndagen gick vi upp tidigt och uppgraderade våra frukostbiljetter så vi fick äta lyxfrukost på restaurangen Tavolàta. Mer om den nedan. Det är värt de extra pengarna.

Vad man också kan undvika är New York Club & Lounge. Öronbedövande musik, mörkt (det ska nog föreställa mysigt) och det finns ingen vettig drinkmeny. Bartendern verkade kapabel att skaka ihop riktiga saker men det jag fick smakade utspätt. Samma problem som på Riga-båten, alltså; rätt mått sprit i drinkarna - men för mycket fyllnadsvätska. En bra bar finns istället på promenaddäck: Promenade Bar. Killen bakom disken där visste vad han höll på med och det var en mycket trevligare miljö.

Vi åt middag första kvällen på restaurang Bon Vivant. Servicen var utmärkt, maten var fantastisk (små och dyra portioner men väldigt, väldigt goda) och vinet vi rekommenderades var gott värre. Det fanns dessutom att köpa i restaurangens vinshop invid, så två flaskor Hook Ladder Sonoma County Zinfandel fick följa med hem tillsammans med en liten flaska Porto Cálem 20-year Tawny Port. Utsökt.  


Andra kvällen blev det middag på Tavolàta. Italiensk mat. Föråt mig fullständigt. Förrätt i form av Toscansk brödsallad, sedan skaldjurspasta, så Tournedos med stuvad jordärtskocka,sparris och Marsalasås och så glass & sorbet till efterrätt. Gott vin till det men kände ett behov av att bikta mig efteråt, eftersom jag begått dödssynden frosseri. Så mycket mat... Så gott, men så mycket...

Både Bon Vivant och Tavolàta får alla tummar upp jag har och rekommenderas å det varmaste. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar