måndag 5 september 2016

Valkyria Absinthe

 photo IMG_1250_zps0mjavrto.jpg

Så har jag testat ytterligare en sorts absint. Denna gång blev det ett svenskt märke: Valkyria. Grön Opal går ju tyvärr inte längre att beställa annat än till Systembolag nära Örebro och det är helt enkelt alldeles för dyrt att åka dit för att hämta upp flaskor! Valkyria är inte riktigt, riktigt lika bra som Opalen men nästan. Smakmässigt är de mycket nära varandra men Grön Opal har en rikare, fylligare doft och en längre eftersmak. Valkyria smakar något mer lakrits än anis. Skillnaden mellan de två märkena är dock mycket liten och ska inte överdrivas. Båda är utmärkta "finabsinter", ljusår från sådant där karamellfärgat rävgift som barbarer tänder eld på...

När jag hämtade ut den här flaskan på bolaget tittade expediten lite roat på mig och sade någonting i stil med "oj, den här blir man nog lite konstig i huvudet av." Jag upplyste då om att det inte är meningen att man ska dricka 68%-ig alkohol outspädd. Det var för övrigt samma sak första gången jag köpte en flaska Grön Opal och bolagsmannen sade någonting om Strindberg och galenskap... Det finns absolut ingenting man blir galen av i en flaska absint utom i så små doser att man hinner dö av alkoholförgiftning flera gånger om innan man kommer i närheten...

Det enda farliga i absint är alkohol. Och det är inte meningen att man ska dricka den ren. Punkt. 


4+ i betyg för Valkyria Absinthe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar