måndag 12 september 2016

Mulderbosch Chardonnay - favorit i repris!

 photo mulderbosch_zpskx0rxsaa.jpgMulderbosch Chardonnay från Sydafrika är ett av mina favoritviner sedan ett antal år. Till en början med fanns det bara i tillfälligt parti på Le Bolagét - det var så jag upptäckte det - och länge låg det bara i beställningssortimentet från importören, då för (så vitt jag minns rätt) 140 kr flaskan. Vilket det var värt, någon gång ibland, tyckte jag och hustrun. Omsider letade sig Muldern mer beständigt in på hyllorna i det statliga alkoholmonopolets butiker, till en kostnad för 119 kr buteljen. Nu har priset sänkts till 99 kr, vilket väl rimligen beror på att Systemet köpt på sig ett jätteparti. Inte mig emot. Det är ett fantastiskt vin. Det klår enligt min föga ödmjuka mening alla de betydligt dyrare vita viner som jag slantat upp för genom åren. Med prissänkningen har det nu blivit utomordentligt prisvärt, dessutom. Bolaget rekommenderar det till fågel, fläsk och fisk men jag lovar: det fungerar alldeles utmärkt till kossa, skaldjur och ostar också! Det här är en riktig fullpottare.

Bolaget beskriver: "Nyanserad, fruktig smak med rostad fatkaraktär, inslag av ananas, nötter, päron, smör och apelsin." Och ja, någonstans där. Jag kan inte beskriva det bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar