fredag 24 oktober 2014

Chartreuse - en grön klassiker!

Jag var rätt liten när jag hörde talas om Chartreuse första gången - i en rolig historia om en man (målaren Albert Engström?) som bjöd en fiskargubbe på Chartreuse och gubben undrade om "h'apparaten h'ärgat?"

Det dröjde dock till alldeles nyligen innan jag faktiskt smakade Chartreuse för första gången. Ingen jag känner dricker den och jag har faktiskt aldrig stött på den på krogen - eller letat efter den. Nu blev jag dock inspirerad av Edward Bloms fruktansvärda "Sjunkbomb" och beställde hem en flaska via systembolaget (606).

Chartreuse tillverkas av nördiga munkar sedan 1764 enligt ett hemligt recept med massor av örter. Den gröna färgen är naturlig - de har inte tillsatt karamellfärg, som i fallet med den läskiga likören Grön Curaçao.

Likören är jättegod, tycker jag. Men den är hemskt stark. Nästan för stark. Drick bara lite - det är 55%. Chartreuse själva rekommenderar att man serverar den väl kyld eller på is och efter att ha testat både med och utan så instämmer jag. Den ska vara kall. Då känner man smakerna bättre, ovanligt nog.

Smaken är en komplex örtblandning och jag kan inte identifiera någon särskild dominans av något. Det är för mycket i den. Den är stark och lite söt - men inte sliskigt eller simmigt söt. Jo, jag rekommenderar den. 

299 kronor på systemet för en flaska på 35 cl.

Energivärdet är väl drygt 120 kcal för ett litet glas på 4 cl.



Nedan: en ambitiös recension av Chartreuse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar