söndag 12 oktober 2014

Räkna kalorier med MyFitnessPal



Sedan början av juni har jag gått ner nästan 24 kg. Jag har fortfarande mycket övervikt kvar och planen är att försöka gå ner ytterligare 7 kg till jul - och sedan fortsätta tills jag nått medicinsk "idealvikt". Slutmålet är alltså att komma ner till det som läkare och dietist anger som vad jag, med min kroppstyp, "borde" väga - det vill säga runt 85 kg, och sedan hålla mig där. Skälen för viktnedgång är medicinska. Jag diagnosticerades i våras med nedsatt leverfunktion på grund av förfettning av organet, jag har haft känning av gikt och jag var helt enkelt alldeles för fet för mitt eget bästa. Mina levervärden är tack och lov, efter drygt fyra månader, redan tillbaka på "gröna" nivåer.

HUR har jag lyckats med detta?

Jag har tidigare genom åren försökt gå ner i vikt med Viktväktarna, kostersättningspulver och LCHF. Ja, inte samtidigt, förstås. Om dessa metoder kan jag säga att viktväktarna fungerade bäst men att jag gick omkring och var konstant hungrig och därför snabbt tappade disciplinen. Att byta ut måltider mot kostersättningspulver var en total flopp. Jag mådde kanonbra när jag åt LCHF men det fanns två problem med den dieten: 1) jag gick inte ner i vikt och 2) min plånbok grät pga kostnaden för allt kött och all ost.

Det jag gör nu är att jag räknar kalorier. Jag använder en app i min mobiltelefon. Den heter "MyFitnessPal" och det handlar helt enkelt om att se till att få i sig mindre energi än vad man gör av med och att hålla koll på vad man egentligen stoppar i sig. Jag följer alltså ingen diet. Jag kan äta precis vad jag vill - men jag måste bokföra det och hålla mig under ett visst energiintag varje dag. Jag kan äta ost, choklad, pasta, bröd, chips eller precis vad som helst. Men i praktiken är det förstås en massa saker som går bort, därför att det "kostar för mycket" kalorimässigt. Att äta stora mackor med smör och ost går bort därför att bröd, smör och ost är mycket kaloririkt. Mat och dryck med mycket socker i går bort för att det är för kaloririkt. Men jag använder i stort sett inga lightprodukter - utom att jag dricker sockerfri läsk. Att då och då unna sig en odisciplinerad dag då jag kan äta precis vad jag vill är inga problem - det gäller bara att direkt gå tillbaka på kaloriräknandet efteråt.

Ja, det här fungerar för mig. Men jag kommer vara tvungen att fortsätta med att på något vis räkna på allt jag stoppar i mig för resten av mitt liv - för det är enda sättet för mig att inte börja äta alldeles för mycket. Som den här bloggen visar så är jag ju väldigt förtjust i mat.

Jag rekommenderar MyFitnessPal å det varmaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar