tisdag 19 januari 2016

En vecka på Madeira

 photo IMG_3878_b_zpssvfx7gwd.jpg

Den gångna veckan (11-18 januari) var jag på semester på Madeira och ägnade mig åt att flanera i Funchal, bila runt och njuta av fantastiska utsikter och exotisk miljö och det blev också en rejäl levada-vandring (läs: skogsvandring längs med en vattenledning uppe i bergen). Och så mat och dryck i massor, varenda dag. Oj, oj, oj vad jag ätit mycket gott!

Hotellet jag och hustrun bodde på hette Four Views Baia och förtjänade väl inte riktigt sina fyra stjärnor, tycker jag. Maten där var bra men inte något jag kommer minnas med förtjusning. Mysfaktorn i lokalerna var låg. Trist inredning. Men man kunde dricka välgjorda GT i baren, bland annat testade jag en på Gin Mare Mediterranean Gin [86971] och Fevertree Mediterranean som var underbart god. Och hotellet låg väldigt bra nära Funchals centrum. 

Nere i sagda centrum hittade vi, genom en kombination av Google och tur, en fantastisk restaurang vid namn Armazém do Sal (Rua de Alfandega 135)- och dit gick vi icke färre än tre kvällar under vår vistelse. Kanonservice med vänlig personal, utsökt och snygg mat, jättegott vin och bra priser. Svårt att få till det bättre! Bland mycket annat som var knasigt gott där serverade de en pumpasoppa med anka och roquefortost som jag absolut tänker försöker göra något slags hyllning till här hemma...

Vi fann en bra butik som sålde vin och likörer i form av Embeixada dos Vinhos på Rua don Carlos 18-19. Mycket vänlig och serviceinriktad personal och det erbjöds provsmakning av diverse olika varor (enklare Madeiraviner och likörer). Det blev ett par besök dit och några flaskor fick följa med hem. Bra priser.

Blandy's Wine Lodge gick vi en lärorik rundtur och fick lära oss om Madeiravinets historia och den process som krävs för att framställa det. Det hela avslutades med avsmakning. Jag och hustrun köpte till lite extra för att få provsmaka bland annat ett vin från 1975 och det var otroligt gott. Tyvärr skulle en hel flaska av det ha kostat 1600 kronor och det hade jag inte råd med. 


Rent allmänt hade de gott kaffe i Funchal - och saftig, jättegod sockerkaka verkar vara en specialitet på plats!

Jag upptäckte också en trevlig likör vid namn Beirão. Den finns att beställa via bolaget med nr [85179] men kostar många gånger mer här än nere på Madeira. Jättegod likör att ha som avec till kaffet - den har en lätt smak av anis. Fick också med mig en flaska med körsbärslikör och en kastanjelikör hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar