måndag 22 februari 2016

En tropisk lunch

 photo IMG_4509_b_zps0pc5o8px.jpg

Om det rymts i dagens kaloribudget skulle jag banne mig ha tagit en rombaserad drink till den här lunchen också, för att fullborda verklighetsflykten undan svensk februari till en imaginär tropisk ö... Men, nu fick jag nöja mig med den fasta födan. Lite sockerfri limeläsk från Sodastream-maskinen fungerade bra, trots allt. Så, vad ser vi på tallriken?

Venere Svart Ris, 50g okokt. Koktid 40 minuter. Jag kokade de i mycket vatten och då svällde de upp till en betydligt större storlek än de annars brukar ha.

Clementinklyftor, 140 gram (två clementiner), kryddade med 15 gram agavesirap, stekta på medelhög värme i liten stekpanna.

Snackpaprika, 150 gram. Stektes utan kryddning men med lite olivolja i het panna.

Rökt kalkonbröst, 100 gram. Stektes utan kryddning i het panna.

Räkor. 50 gram. De marinerades i rapsolja, limesaft och chilipeppar i en timma. Marinaden hälldes givetvis av innan de frästes helt kort i mycket het stekpanna.

Smak: Jodå! Sommar, sol och citrus! Mycket gott - men nästa gång jag gör någon variant av det här ska jag nog använda mer räkor, skippa kalkonbröstet och dra på färsk limesaft på räkorna efter att de stekts. 


Energivärde: runt 470 kcal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar