söndag 28 februari 2016

Starbucks Ethiopia mellanrost

 photo starbucks_2013_ethiopia_wb_ko_zps4czxqvv0.jpg
Ett tips till er som har en Starbucksbutik inom räckhåll: Ethiopia är utmärkt!

Starbucks har alltid bättre bönor än tillrett kaffe. Jag vet inte hur de gör för att misslyckas så kapitalt i tillredningen hela tiden - men det gör de. Det finns betydligt värre kaffe att få där ute men med tanke på utrustning och råvaror borde Starbucks kunna leverera mycket bättre. Någonting i måttande och bryggprocess gör de galet för att få fram sin läskiga smak (och det är samma sak vilket SB-café man än besöker) för kaffebönorna är det inget fel på - och Ethiopia är ett lysande exempel. Det är ett mycket smakrikt kaffe. Man behöver inte överdosera mängden för att få rejält med umpf. Vaga toner av citrus som i mitt tycke drar mot apelsin eller mandarin, något av kakao, en mild bränd ton - något åt trähållet - som är såpass återhållsam att den inte tar över så länge man har rätt dosering.

Har provat att göra det här kaffet med press och Hario V60-bryggning. Fungerar säkerligen utmärkt i vanlig melitta. För en normal mugg är 24 gram bönor och 360 gram vatten en vettig dos.
Kostar 72 kronor för 250g så det är inte billigt, men det är inte obscent dyrt i "hej-jag-är-hipster-bor-på-söder-och-låtsas-att-jag-är-arbetarklass-och-vet-knappt-vad-jag-ska-göra-av-alla-mina-pengar"-stil heller. Rekommenderas alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar