onsdag 17 februari 2016

Kleine Zalze Chenin Blanc

 photo kleinezalxe_zps0i7sgpt9.jpgVilket gott vin! Jag plockade det här ur hyllan på Le Bolagét på ren impuls, för att jag behövde, tyckte jag, ett lagom inte-särskilt-dyrt vin till en sen middag bestående av vinkokta blåmusslor med persillade*-kryddad ugnsstekt potatis och en sås av gräddfil och sweet chili.

Monopolets smakbeskrivare är hyfsat träffsäkra för det mesta och så även här: "Ungdomlig, fruktig smak med inslag av ananas, päron, kiwi, mandarin och örter" 

Om man med ungdomlig menar att det inte smakar ekfat och lite småsurt och bittert utan friskt, pärlande och lätt så är jag med på noterna. Mycket fruktigt. Väldigt läskande och lättdrucket. Passade utmärkt till musslor.

Det här köper jag gärna igen. För 69 kronor flaskan tycker jag det är väl värt pengarna. Artikelnr [2035]. 

* =Persillade är en kryddblandning jag köper på Stockholms Aeter- och Essencefabrik och som består av torkad persilja, torkad vitlök, torkad schalottenlök och salt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar