söndag 14 februari 2016

Vildsvin och potatis

 photo IMG_4421_b_zpszwyq4wwo.jpg

Antalet tillfällen i mitt liv då jag ätit vildsvin är lätt räknade men jag ska gärna försöka göra dem fler, för det är väldigt gott kött. Jag fick en laddning med olika delar i julklapp och en stek gick åt med en gång. I förrgår tog vi oss an en ytterfilé. Den fick marinera över natten i olivolja och pressad vitlök, sedan stektes den i salt och peppar. Som framgår av bilden serverades den med ugnsstekt potatis och palsternacka samt inlagd gurka (egenpicklad) och svartvinbärsgelé. Vansinnigt gott. Har ingen kaloriberäkning på det med vildsvin är något magrare än vanligt fläskkött så...

Vad är skillnaden mellan vildsvin och tamsvin i smak? Svårt att säga; men vildsvinet har en nötigare smak med vad jag uppfattar som en liten anstrykning av något aromatiskt trä och en naturlig örtighet som jag antar är vad många skulle kalla "vilt" - det känns lite mer robust. 


Dagen efter middagen på bilden blev det vildsvinspytt till lunch. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar