onsdag 2 december 2015

Sporadiskt adventsbloggande

 photo advent2_zps3bp1mdty.jpg

Kära bloggläsare - vi befinner oss nu i adventstid och eder bloggmästare har mycket att stå i och begränsat med inspiration och pengar. Han återanvänder därför många gamla recept i den dagliga matlagningen och har inte råd med så avancerade utsvävningar. Därför blir det nog ett synnerligen sporadiskt bloggande under den närmsta tiden. 

Här några korta notiser:

Jag kan rapportera att Årets glögg [glögg2015] blev utomordentligt bra. Rekommenderas varmt. Receptet är i stort sett det samma som föregående år men med annat vin och en brandy istället för konjak - dessutom en halv deciliter mer av den. 

Jag har också provsmakat julöl på Belgobaren - närmare bestämt den belgiska St Bernadus Christmas Ale [11641]. Den kommer alldeles snart och i begränsad upplaga in på systembolaget och rekommenderas å det varmaste. "Nyanserad smak med sötma, inslag av russin, kryddor, choklad, pomerans, vörtbröd, nötter och ljus sirap" som monopolet skriver.

En annan mycket god öl som nu återkommer till bolaget efter en längre tids frånvaro är den fantastiska Narwhal [11893] från Sierra Nevada. "Komplex, kryddig, rostad smak med sötma och tydlig beska, inslag av kaffe, plommon, pumpernickel, lakritsfudge, nötter och kakao" låter väl inte så illa, va? 


Jag kommer inte gegga ihop någon före jul men för dem av er som går inför förskottsfirande i stor stil redan i början av Advent så rekommenderar jag förstås min Suveräna Senapssill [recept]- som i själva verket inte är min utan ett recept från min FB-kompis Daniel nere i Skaaaune. Jag saliverar vid blotta tanken på att snart få äta den igen. Flera paket 5-minuterssill ligger redan på lager...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar