onsdag 27 augusti 2014

Chemex


Bild av WormDog1 - deviantart

Det drick sanslösa mängder kaffe i det här landet - men det mesta av det är, om vi ska vara ärliga, inte särskilt bra kaffe. Gott kaffe ska inte smaka bränt eller beskt. Det ska vara aromatiskt, smakrikt och man ska kunna dricka det utan att ha i sötning och mjölk eller grädde. För gott kaffe krävs då givetvis bra bönor av hög kvalitet och de ska ju helst malas precis innan tillredning - och sedan finns det ju metoder som är bättre än andra för att få fram kaffets smak och doft. Än så länge har jag inte stött på något bättre sätt än Chemex. Vad är då det?

Chemex-metoden och dess klassiska bryggare uppfanns och designades 1941 av Peter Schlumbomh. På bilden ovan ser man hur bryggaren (eller kannan) ser ut - som något från ett laboratorium. Fördelen med denna glaskanna är förstås att den inte på något sätt "smakar av sig" på kaffet. I kannan sätter man en filterstrut med extra tjocka filter som ska filtrera bort oljor och orenheter ur kaffet. Man sköljer med hett vatten bort damm och papperssmak från filtret och förvärmer så kannan. Sedan slår man bort sköljvattnet, häller grovmalet kaffe i filtret och sedan häller man relativt långsamt i vatten... Det är lika bra jag delar en youtube-video som visar hur det går till. Den gode baristan säger dock fel i videon. Han brygger på 40g kaffe, inte 400.



Vad man använder för bönor är givetvis oerhört viktigt och även om du kan göra Chemex på vanligt mellanrost- eller mörkrost från din lokala livsmedelsbutik så får du bättre smak om du använder något typ av ljusrostat kaffe där man inte försökt bränna bort smaken av bristande kvalitet med extra rostning... Det innebär att man antingen måste ha tillgång till något mer exklusiv kaffehandel som för eller kan ta in sådant kaffe - eller så får man köpa via postorder. Där jag bor finns flera enorma livsmedelsaffärer och ingen har öht något ljusrost i sortimentet. Jag köper mitt kaffe på kedjan Espressohouse. Vilka bönor jag dricker ska jag blogga om senare.

Länk till Företaget Chemex
Länk till Baristashoppen som säljer Chemex, kaffe och andra kaffeprylar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar