tisdag 26 augusti 2014

Inlagd rödlök är gott



Eftersom jag numera räknar kalorier och har ett begränsat antal att sätta i mig på en dag innebär det av vissa saker går bort. Bland annat feta såser till kött. Återstår att försöka hitta mindre fläskiga alternativa såser och tillbehör. Det var i jakten på just tillbehör som jag började pröva mig fram med olika inläggningar. Det här receptet visade sig snabbt leverera ett alldeles utmärkt tillbehör. Rödlök blir jättegott när man lägger in den. Receptet är inget märkvärdigt. Det är en typisk 1-2-3-inläggning (1 del ättikssprit, 2 delar socker, 3 delar vatten). Jag har dock bytt ut det ursprungliga vita strösockret mot rörsocker, för det är godare.

Ingredienser

4 normalstora rödlökar
1 dl ättikssprit 12%
2 dl rörsocker
3 dl vatten
1 tsk senapsfrön
2 st lagerblad

Koka upp lag på ättikssprit, rörsocker och vatten och låt svalna lite. Skiva löken (små bitar är lättare att proppa burken full med) och lägg ner i lämplig burk tillsammans med lagerblad och senapsfrön. Häll lagen i burken tills allt är täckt (en del lök flyter dock upp till ytan - ignorera detta). Förslut, låt svalna och låt den sedan mogna någon eller ett par dar i kylskåp innan den tas fram för att ätas. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar