tisdag 26 augusti 2014

Mysko inlagda jordgubbar



Okej. Det här receptet på inlagda jordgubbar som förslagsvis äts till vaniljglass (vi åt vaniljkvarg istället) ger dig någonting som smakar riktigt, riktigt skumt. Det är inte äckligt, tycker jag - men det är inte en lätt och okomplicerad smak. Den är på gränsen. Jag vet inte om jag gillar det. Jo. Nej. Kanske. Mysko. 

Ingredienser

1 liter färska jordgubbar
2 tunna skivor färsk ingefära
6 svarta pepparkorn
2 kryddnejlikor
1 kanelstång
1 kryddmått kardemumma
1.75 dl jordgubbsvinäger*
1.75 dl socker
1.75 dl vatten
1 kvist med färsk mynta

Blanda jordgubbsvinäger, vatten och socker i en kastrull och koka upp. Lägg mynta, ingefära, jordgubbar och kryddor i burk (jag hade två små burkar, en stor hade kanske varit bättre). Häll den kokande vätskan i burken. Sätt på lock, låt svalna till rumstemperatur och stoppa sedan i kylskåpet. Låt stå minst 8 timmar innan du äter.

* = Jordgubbsvinäger verkar inte gå att få tag på i vanliga livsmedelsaffärer där jag bor, så jag gjorde egen genom att låta 250g jordgubbar (använde frysta), delade i bitar, dra i 5 dl vitvinsvinäger över natten i rumstemperatur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar