fredag 29 augusti 2014

Vaniljkvarg



Om man som jag måste gå ner i vikt och därför är strikt med kaloriintaget, men ändå vill ha en efterrätt ibland, så finns ju trevliga saker som jordgubbar, blåbär, konserverade päron m.m.  Men om man vill ha något till dem, då är ju klassikern grädde utesluten och även om det finns hyfsat mager vaniljglass, så kanske det finns något nyttigare?

Mitt förslag är att man öppnar en burk vaniljkvarg. Det är alltså ett slags smaksatt färskost. Här på bilden råkar det vara Arlas "Kesella" eftersom det fanns hemma men det finns flera andra märken. 
Vaniljkvargen smakar förstås vanilj, vilket knappast är en överraskning. Det finns en liten strävhet i den och syra tillsammans med en lätt sötma. Jag har provat den med inlagda persikor och päron från Del Monte och med mina egna, kryddiga inkokta päron och kan intyga att de går mycket bra ihop. Jag ska inte ljuga och säga att det är lika gott som fin vaniljglass och grädde, för det är det inte, men det är gott nog. 

140 kalorier per 100g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar