söndag 31 augusti 2014

Sött och syrligt och jättegott: Lemon Curd



Det här är verkligen inte hälsokost, men gott är det! Sött, syrligt - smakar som foxkola i krämform, redo att kladdas över ditt rostade bröd. Receptet har jag fått ifrån tasteline.com. Curden var förvånansvärt lätt att göra. Jag hade egentligen inte tänkt laga till någon alls men kom på att jag hade två citroner i kylskåpet och allt annat fanns också på plats. Du behöver:

Ingredienser
100 gram smör
2 st ägg
2 dl strösocker
1½ citroner

Tillagning
Riv citronskalet och pressa saften ur citronerna.
Hetta upp citronskal, citronsaft, 1 dl socker och allt smör i en kastrull tills allt löst sig.
Efter att allt löst sig, ta kastrullen av spisen och låt svalna lite.
Vispa ägg och 1 dl socker, vispa ordentligt (jag vispade nog för lite).
Häll ägg-och-socker-vispen långsamt ner i kastrullen under omrörning.
Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Det får absolut inte koka.
Häll upp på burk, låt svalna, sätt på lock.

Hållbarheten är inte lång, receptet anger till 10-12 dagar.

Jag räknade ut att kaloriinnehållet på denna Lemon Curd borde ligga någonstans runt 350 kcal/100 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar