torsdag 1 oktober 2015

Glass på mandelmjölk och hasselnötssyrup

 photo monin_zpsfiigqknx.jpgFör ett antal månader sedan köpte jag en flaska Monin Hasselnötssyrup i en kaffehandel. Jag gjorde det för att pröva en drink som fordrade denna ingrediens men dessvärre var det ingen höjdare - hasselnötssmaken blev helt överväldigande. Nå, häromdagen när jag råkade hade en massa mandelmjölk över så testade jag att göra en steviasötad mjölkglass på mandelmjölk och smaksatte den med monin.

4 dl mandelmjölk
1 dl steviasocker
3 msk monin hasselnötssyrup

Rör ihop och ställ in i kylen. När det hela blivit ordentligt svalt tar du ut det, rör runt igen (för att undvika skiktning i glassen) och häller upp i glassformar (jag använder Zoku Classic). Sedan är det bara att ställa in i frysen och vänta ett dygn.

Jag tror inte hustrun kommer gilla de här glassarna men jag åt en idag och tyckte den var supermumsig. Dessutom blev konsistensen helt perfekt. Lite isig, men samtidigt mer som glass än som isglass. Namnamnam...

Det blev fyra glassar av smeten ovan och då blir energivärdet 144 kcal/glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar