torsdag 22 oktober 2015

Grapefruit Cooler

 photo IMG_2037_b_zpsojb2oihl.jpg

Inspirerad av hur god Mandarin Cooler blev så gjorde jag idag experimentet att göra en Grapefruit Cooler. För den behöver du:

1/2 glas Monster Ultra (den vita) med en skvätt tropisk juice.

I detta slår du en matsked Licor 43 och slutligen 4 cl Grapefruktvodka.

Rör runt och njut. Det är fruktigt, sött och gott! Kanske inte lika bra som Mandarin Cooler, men ändå. Möjligen var jag för generös med juicen när jag blandade till men jag ska prova med mindre nästa gång och se om det blir bättre.

Grapefruktvodka, förresten? Vafalls? Någon sådan finns inte att uppbringa på Systembolaget, inte ens genom beställningssortimentet!

Helt riktigt. Det finns att köpa i utlandet och det tillverkas här - Absolut Ruby Red smakar grapefrukt - men någon grapefruktvodka kan du inte köpa i Sverige. Så då får man göra egen. Och det enklaste är ju att ta en flaska med vanlig vodka, så varför inte då en [Vanlig Vodka 10] och tillsätta grapefruktessens. Jag köpte förstås på Stockholm Aeter- och Essence Fabrik på Wallingatan. 

Glaset på bilden är förresten ett Rosendahl Grand Cru Caféglas. En ny favorit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar