måndag 18 juli 2016

Matdagbok: Måndag

1700 kcal är inte så där förskräckligt många kalorier - men det är vad jag måste hålla mig under ifall jag vill gå ner i vikt. Det innebär att jag måste väldigt noga koll på vad jag äter och försöka få så mycket pang för pengarna som möjligt, och så mycket bukfylla för kalorierna jag kan. Dagens lunch var mycket lyckad i det avseendet. Men låt oss ta en sak i taget. Här är dagens mål (struntar i att nämna kopparna med kaffe).

Frukost: Under lång tid bestod min standardfrukost av ett par små ostar och några skivor serranoskinka. Nu kör jag med en Gainomax Proteinbar. För jag är lat.

 photo IMG_0676_zpsqgxhnek4.jpg

Så har vi lunchen. Ett kvarts kilo ekologisk surkål (ICA) och ett hekto färsk lök kokat i kött- och grönsaksbuljong och en tesked kumminfrön. Till detta en slaktarkorv (99% kötthalt) på nittio gram. Lite peppar och sellerisalt på den. Dryckerna är Monster Ultra Sunrise (apelsinsmak)och en nubbe (4cl) fusk-slivovitz (essens av plommonbrännvin från Prestige, blandat med Stolichnaya). Sade jag att jag hade ledig måndag? Surkålen är god och mäktig och kalorisnål bukfylla - alkoholen är givetvis "dyr" ifråga om kalorier med tanke på den helt obefintliga mättnad den ger, men smaken passar jättebra ihop med sådan här föda.

 photo IMG_0682_zps2xlasnzl.jpg

Sedan middag. ICA hade inga bra rostasbitar idag så jag fick lätta på plånbokslädret och slanta upp för oxfilé. Måndagslyx, minsann! Till den ugnsstekta småpotäter med grovsalt. Tillbehör på tallriken blev mina egeninlagda smörgåsgurka från förra sommaren. Den verkar inte ha blivit dålig av ett år i kylskåp och den har mycket smak! På köttet en sås av creme fraiche och wasabisenap från Ålandssenap.

 photo IMG_0696_zpsxb4aow6o.jpg

Till middagen åt vi också en sallad på romantikatomater, färsk lök och basilika. Lite dressing i form av en matsked matolja (delat på två alltså) och balsamicovinäger.

 photo IMG_0697_zpsn78g5e87.jpg

Som efterrätt blev det en Monkey Gland-variation som kallas Blessed Monkey där man stryker absinten och sockerlagen till förmån för två teskedar Benedictine. Visst, det var en god drink - men originalet är betydligt bättre. Absint är fantastiskt smakrikt och luktar så gott!

 photo IMG_0700_zpsiuqa1ywh.jpg

Och till sist, till kvällsteet, blev det tre sådana här små ostar. Babybell. Jag älskar dem! 60 kcal per styck.

 photo IMG_0702_zps4oibl8t0.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar