tisdag 5 juli 2016

Pisco El Gobernador

 photo elgobernador_zpsdcrpvg91.jpgJag var i Tallinn över helgen och även om Estland inte längre är jättemycket billigare än Sverige så är det trots allt lite mindre kostsamt att äta och dricka där. Vilket innebär att man törs experimentera lite med inköpen. Så - när jag råkade på en flaska Pisco El Gobernador så köpte jag den. Den enda Pisco jag provat tidigare är Lapostolle

För den som nu inte känner till saken så är Pisco alltså sydamerikansk vinsprit. Peru och Chile tvistar om vilket land som är mest och först på Pisco - jag kan inte påstå att jag bryr mig eller kan tillräckligt mycket för att ta ställning i den frågan. Men det är alltså brandy. Precis som cognac. Fast inte. För Pisco smakar inte i närheten av fin fransk vinsprit. Lapostolle är totalt odrickbar i ren form (smakar någon läskig petroleumprodukt, fullständigt asvidrig) - och efter att ha provsmakat El Gobernador kan jag säga att den inte heller är det minsta god i ren form, även om den smakar lite mindre fruktansvärt än Lapostolle.

Pisco skall dock inte drickas ren utan helst i en drink - och den klassiska formen är Pisco Sour. Jag vill inte ha äggvita i min så jag gör den på:

5 cl Pisco
2,5 cl sockerlag
2,5 cl limesaft
4 droppar Angostura bitter

Skaka med is och sila upp i ett välkylt glas.

Lime och sockerlag förvandlar den vidriga häxbrygden till något intressant, skumt, småläskigt men samtidigt konstigt välsmakande.

Efter att ha testat Pisco Sour på Lapostolle och El Gobernador kan jag konstatera att den senare är lite lenare, lite fruktigare och lite trevligare. El Gobernador kostar 20 kronor mer än Lapostolle om man beställer den via Le Bolagét och det är det nog värt, tycker jag. Lite dyrare, lite bättre. 


El Gobernador [70651]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar