onsdag 17 augusti 2016

Enkelt, billigt, mättande

 photo IMG_6665_b_zpsch4obrax.jpg

Gårdagens middag: Köttfärsröra med ris. Vi hade över nötfärs från i förrgår, precis 150 gram per skalle, så den fick utgöra basen. Receptet nedan är per person.

150 gram nötfärs
70 gram gul lök, grovhackad
75 gram grovrivna morötter
100 gram finkrossad tomat 
50 gram ris (okokt vikt)

Löken hackas och fräses i kastrull med lite smör, sedan bryner man nötfärsen i samma kastrull, drar ner morötterna och finkrossad tomat (burk, Mutti). Riset kokar man vid sidan av och röran kan puttra lika länge.

Men sedan måste kryddning till också, för utan sådan blir det hela väldigt smaklöst. Nu prövade jag mig fram och det slutade med följande, vinnande kombination:

Två klyftor pressad vitlök
1 shot med Worcestershiresås
Någon tesked mejram
Ett par nypor svartpeppar
Ett par nypor salt
En skvätt kalvfond (sältan!)
Ett kryddmått chilipeppar
Ett kryddmått sellerisalt

Energivärdet för köttfärsröra och ris beräknas till 530 kcal - vilket är helt okej för en middag och synnerligen okej med tanke på hur mycket mat det blir! De grovrivna morötterna och löken ger massor med volym (=bukfylla=mättnad)utan att vara överdrivet energirika. Så den här maten stod jag mig på!

Dessutom: kokar man ris som jag gör får det också volym. Jag mäter inte upp ett exakt mått vatten som kokar in i riset, jag fyller en kastrull med massor med vatten, kokar riset i det och slår sedan av i ett durkslag - precis som när man gör makaroner. Resultatet blir att riset sväller upp. Det blir mindre snyggt, men det blir mer av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar