torsdag 25 augusti 2016

Experiment Blå Allians 1 och 2

Jag bestämde mig för en tid sedan att försöka göra en konceptdrink bestående av en sur och en söt del. Efter visst grunnande fick jag idén att göra En Blå Allians.

 photo IMG_6731_b_zpsqa5ywl3k.jpg

Första experimentet resulterade i detta ovan: ett lite större glas med en söt blandning av Hpnotiq, hallonvodka, grapetonic och sockerlag. I det mindre glaset hallonrom, blå curacao och limesaft. Jag var inte jättenöjd med hur det blev.

 photo IMG_6755_b_zpsgx5qgpi6.jpg

Andra experimentet resulterade i ett större glas med surt (1 uns Hpnotiq, 1 uns Bacardi Razz, 4 uns grapefruktjuice, två skvättar blå curacao) och ett shotglas med hälften blå curacao och hälften hallonvodka.

Det sura glaset blev jättegott men lite för grönt, skall öka mängden blå curacao till ett fullt uns och slå på lite lime för att kompensera för den ökade sötman.

Det blå glaset måste förbättras, för det är lite "platt". Funderar på att göra det hela på lika delar blå curacao, citronvodka och blåbärslikör.  


Tredje gången gillt, hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar