måndag 1 augusti 2016

Granatäpplejuice

 photo fwx-pomegranate-juice-in-court_zpschsrngtq.jpg

Varför har jag inte upptäckt den här fantastiska drycken tidigare? Jag har använt grenadin, som ju tillverkas av granatäpple, i drinkar sedan jag för drygt tjugo år sedan fick statens nådiga tillåtelse att köpa starkvaror på Le Bolagét - men jag har faktiskt aldrig druckit granatäpplejuice förrän i år. 

De hävdar att granatäpplejuice är nyttigt och att det innehåller en massa vitaminer som man knappast mår dåligt av i vettiga doser, det är ju säkerställt. Några vetenskapliga belägg för anspråket på att det är ett sådant där "superlivsmedel" som är rena livselixiret finns förstås inte - men spelar roll. Det är för smaken jag köper det.

Man kan ha granatäpple i diverse olika drinkar, som i en Cosmopom, och det gifter sig väl med olika bär- och fruktsmaker. Att bara hälla en halv dl granatäpplejuice (25 kcal) i ett glas och slå på 1,5-2 dl 7up Free ger dig en jättegod alkoholfri drink.

Det här är också jättegott:

Pomandorasputin
5 cl mandarinvodka
5 cl granatäpplejuice

2,5 cl hallonlikör
Toppa upp med 7up Free


Xanablue 
5 cl Xanté
5 cl granatäpplejuice

2,5 cl blåbärslikör
Toppa upp med 7up free

Båda drinkarna byggs i collins-/grogglas med is. Blanda runt innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar