onsdag 27 maj 2015

Aperol

 photo aperol_zpswsi7skbt.jpgÄnnu en sådan där dryck som jag i yngre dagar med största sannolikhet hade avfärdat som odryckbar men numera - med mognare smaklökar - tycker är riktig god. Vi talar Aperol. Vi talar blodapelsin, rabarb och kinin. Sött och bittert samtidigt.

Aperol [729] är en aperitif (det står till och med på flaskan) med relativt låg alkoholhalt (11%). Den används ofta i kombinationer med något annat. Jag ska här erkänna att jag än så länge bara provat den ren on-the-rocks och tillsammans med mousserande vin i ett slags variant på "Kir Imperial" (vilket för övrigt är en jättegod drink med hallon- och björnbärslikören Chambord [89746]). Det smakade inte dumt alls. Jag ska givetvis testa den med tonic water och i drinkar också. En jag definitivt ska testa, eftersom jag till äventyrs har en flaska gul Chartreuse hemma (köpt på Kanarieröarna, går inte att få tag på via systembolaget) är "Naken och Berömd", som består av:

2 cl Tequila
2 cl Gul Chartreuse
2 cl Limejuice
2 cl Aperol

Återkommer med rapport när denna drink är testad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar