söndag 10 maj 2015

Fireball

 photo fireball_zpsuxjtupqi.jpgFireball är en kanadensisk whiskylikör med kanelsmak som är otroligt hypad just nu. Den har tagit upp kampen med Jägermeister om att vara "The Shot" med stort S - försäljningsvolymerna för Fireball har ökat enormt och... Ja. Den är populär. Frågan är ju då bara: är den god? Har hypen någon täckning? Jag passade på att köpa en flaska när jag var i Estland häromhelgen, för svenska systembolagspriser är ju inget roliga när man inte vet om det man köper ens går att dricka.

Jag måste erkänna att jag är överraskad över smaken. Den är stark - men smaken är inte spritig utan massivt kanelig. På sin egen hemsida skriver tillverkarna: "...imagine what it feels like to stand face-to-face with a fire-breathing dragon who just ate a whisky barrel full of spicy cinnamon." Det är bara dumheter. Så stark är den inte. Verkligen inte.

Samtidigt tror jag den här drycken har låg potential att bli en barskåpsfavorit. För att shotta den "rå" kan väl visserligen vara trevligt någon gång men går den att blanda med något annat? Jag har några saker att testa den ihop med: äppeljuice, cider, vaniljvodka, baileys och... Vi får se. Jag kommer självfallet rapportera om hur testandet går. Fireball ren är snarare intressant och speciell än god om ni frågar mig. 


Fireball kostar 199 kronor för 1/2 liter på systembolaget, där den har nr 332.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar