lördag 30 maj 2015

Benedict Cucumberbatch

 photo cucumberbatch_zpsupbowqlc.gifDet är ju bara genom att experimentera - provsmaka - som man verkligen kan upptäcka vad man gillar och inte. Den här drinken visade sig, dessvärre, vara mysko på ett inte helt aptitligt sätt. Jag fick idén till den när jag såg en (medveten) felstavning av skådespelaren Benedict Cumberbatchs namn och kort därpå stötte på drinken Cabaret - som innehåller gin, bénédictine, torr vermouth och angostura.

Jag gjorde gurkgin genom att låta 1/4 gurka, skalad och delad i småbitar, dra i gin (Star) i en vecka. Resultatet: gin som smakar söt gurka. 

Jag följde sedan receptet för att göra en Cabaret:

1 uns (3 cl) gin
3/4 uns torr vermouth
1/4 uns Bénédictine
2 skvättar Angostura

Kombinationen med gurkgin, bénédictine, torr vermouth och angostura var dock ingen höjdare alls. Det smakar ärligt talat skitunderlig. Låt bli detta. Slösa inte bort dyra droppar på detta, även om namnet på drinken är kul!


Uppdatering 29/6: Inte för att jag tror att jag kommer göra något mer gurkgin, men en rätt trevlig smakkombination är faktiskt gurkgin och 7up! Först smakar det gurka, sedan kommer läskens smak, sist en liten alkoholkick från ginet. Inte dumt alls! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar