torsdag 28 maj 2015

Naked and Famous

 photo IMG_20150528_202324_zpshglnhru9.jpgJa, drinken heter så tyvärr. Och det är en märklig historia. God - men lite suspekt smakkombination. 

2 cl Tequila
2 cl Aperol
2 cl Gul Chartreuse
2 cl limejuice

Originalreceptet föreskriver Mezcal men i brist på sådan tog jag fintequila (Agave de Oro, 86341). Jag avråder starkt från alla typer av billig fultequila med bismak av oljeprodukter.

Gul Chartreuse går inte att köpa i Sverige. Jag köpte min flaska på Kanarieöarna. Ska hålla utkik efter mer när jag åker till London i sommar. I brist på gul kan man använda grön Chartreuse (606) - men den är både starkare och örtigare.

Aperol är den trevliga blodapelsin- och rabarbsmakande aperitif jag bloggade om igår, [här].

Limejuicen är helt klart en viktig ingrediens i den här drinken, men jag är lite osäker på om det inte är för mycket av den. Det vore kanske bättre att minska ner mängden lime till hälften. Ska prova det vid tillfälle.

Hur som: skum vuxendricka. Inte oaptitlig - men inte helt publikfriande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar