söndag 17 maj 2015

Moka

 photo radig_zpsmo6479sx.jpgPå grund av diverse anledningar har det inte blivit så mycket experiment med matlagningen på sistone, därav det sinande flödet av bloggposter här på Feta Draken. Men jag kan ändå rapportera att jag för ett par dagar sedan köpte en Mokabryggare på Ikea. En Rådig 3-koppars för 149 kr. Den är prövad.

Mokabryggaren är en slags fattigmans espressomaskin. Den har givetvis inte maskinens höga ångtryck men producerar ett kaffe som påminner mer om espresso än press- eller bryggkaffe. Man fyller undertanken med vatten och filtret med rätt så finmalet kaffe och så värmer man på köksplattan till dess vattnet ångat upp i överkannan.

Första försöket med Rådig-bryggaren laddad med Paez Tierradentro blev rätt vidrigt, faktiskt. Men jag tror jag överdoserade, för jag vägde inte kaffet så noga. Men försök två, med Monsoon Malabar och mängden kaffe i förhållande till vattnet ungefär 1:12 blev betydligt bättre så jag tänker inte slänga mokabryggaren i skräpkammaren. Här ska testas vidare. Inte för att kaffet egentligen blir godare än bryggkaffe i Hario eller Chemex, utan därför att det ger lite variation. 


Uppdatering 19/5: Efter ett antal experiment har jag nu slutit mig till att det bästa är att använda samma 1:15 proportion mellan kaffe och vatten som jag använder vid Hariobryggning. Således: 11 gram finmalet (men inte maximalt finmalet) kaffe och 160 gram vatten för trekopparskannan. Det generar två espressokoppar med moka.

1 kommentar:

  1. I exploit solely premium quality products -- you will observe these individuals on: mokabryggare

    SvaraRadera