onsdag 20 maj 2015

Applause

 photo applauselr_zpsmxqvsidc.jpg

Jahopp - men ett litet drinktips kan jag ändå komma med! Drinken heter Applause och den kommer ifrån Absolut Vodkas enormt omfattande sida med drinktips absolutedrinks.com. Ja, de har en massa recept som inte innehåller deras vodka. Applause är en av dem. Den består av:

2 delar gin
1 del dry vermouth
1 del vit Crème de Menthe
1 skvätt Curacao Orange

Receptet föreskriver att grejorna bara hälls i ett kylt glas, vilket jag tycker låter urkorkat. Klart drinken ska vara rejält kall! Så rör eller skaka den i is, precis som man brukar göra.

Jag använde förstås min hemgjorda Crème de Menthe och den är ju inte direkt vit utan snarare ljusbrun. Har man en fabrikstillverkad, klar mintlikör lär denna drink bli tämligen ofärgad. Min blev istället gulaktig. Jag använde ofärgad triple sec eftersom jag inte har någon Curacao Orange. Cointreau går lika bra. Kör man med vit Crème de Menthe men använder blå Curacao istället för ofärgad, torde resultatet bli ljusblått. Använder man grön Crème de Menthe blir nog applåden grön också. Så variationsmöjligheter finns. 

Lagom storlek var 4 cl gin, 2 cl dry vermouth, 2 cl Creme de Menthé - det blir en rätt stadig historia, ändå -och en liten kaffesked med cointreau. 

Smak - först gin. Det smakar gin. Sedan kommer en märklig blandning av subtila kryddor från vermouthen och en behaglig mintighet från ni-vet-vad. Gillar man inte alls mint kommer man tycka Applause smakar tandkräm - men det tycker inte jag den gör. Triple Sec ger en liten, behaglig apelsinton också. Klart godkänd, frisk och lite speciell drink, detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar