onsdag 13 maj 2015

Mellan lakanen

 photo IMG_20150513_215939_zps59y2sm0f.jpgDrinken Between the sheets visade sig vara en trevlig blandning med en sådan där klassisk, vuxen smak. Ingredienserna är följande:

1 uns (3 cl) brandy*
1 uns (3 cl) triple sec**
1 uns (3 cl) vit rom***
1 matsked citronsaft

Detta skakas i shaker och silas upp i kylda cocktailglas. Valet av spritsorter kommer givetvis påverka drinkens smak.

* Brandy. Vinsprit. Finns hur många sorter som helst från billigaste Eau-de-Vie till exklusiv, snordyr konjak. Jag använde Bardinet, en i sammanhanget rätt billig brandy med "druvig smak med fatkaraktär, inslag av torkad frukt, nötter, halm och farinsocker". [369]


** Triple Sec. Apelsinlikör. Finns också mängder med olika men ändå liknande sorter. Jag använde en gammal Stiernan som jag fått av en vän, oftast brukar jag använda Cointreau när det står Triple Sec i recept. Men ex Blå Curacao är ju också en triple sec, fast med psykopatblå karamellfärg. Har man i sådan får den här drinken en helt annan färg (måste prova vid tillfälle) men smaken lär inte påverkas så mycket. 

*** Vit rom. Finns också hur många sorter som helst. Jag använde Olukun [527], en nykomling i systembolagets sortiment som jag tycker är riktigt god. "Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av torkad ananas, vanilj, arrak, torkad frukt och vit choklad".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar