fredag 15 maj 2015

Gudfadern

 photo godfather-brando-2_zps7quspcdc.jpg
 photo amaretto_zpsb7orimmw.jpeg
Dags för ännu en trevlig drink i kategorin Brown Booze (ser ut som andra bruna drinkar, därför ingen bild på den) - nämligen THE GODFATHER. Den innehåller två ingredienser: obestämd skotsk whisky och likaså obestämd amaretto. Använd vilken sort som helst. Eftersom jag just nu inte är särskilt "inne" i whisky så har jag bara en sort hemma och det är Famous Grouse (438). Som olika sorters whisky smakar väldigt olika kan Gudfaderns smak självklart variera enormt - men jag skulle nog undvika att använda en mycket dyr sort. All amaretto smakar sedan heller inte likadant även om det genomgående självklart är mandelsmaken - oavsett om amaretton är gjord på mandel eller något annat, ex aprikoskärnor. Den jag blandade Gudfar på är Amaretto di Saschira (80232) från Luxardo, som är en äkta mandelamaretto. 

Det finns också flera olika recept på The Godfather. Jag följde det i Morbergs Grogg, drinkar och Cocktails som föreskrev 4 cl whisky och 2 cl amaretto, ett 2:1 förhållande alltså. Men det finns andra som säger att det ska vara lika delar och de som har ännu mer whisky i förhållande till amaretto. Klart är att det finns en risk att amaretton dödar whiskyn ifall den senare inte har tillräckligt mycket smak, för mandel har starkt genomslag. Jag tyckte själv att 2:1-förhållandet var bra. Drinken smakade whisky med trevlig eftersmak av björnklister. Gott!

Ska man skaka eller röra Gudfadern? Jag rörde. Vissa recept säger skaka. Men det är ju en klar sprit, så det finns egentligen ingen anledning att grumla den i onödan och har man bara rejält med is i tumbler-glaset man bör dricka den ur så blir den tillräckligt kall ändå. Vill man ha sin gudfar riktigt, riktigt kall ska man förstås skaka den. Och så kan man självfallet ha spritflaskorna i kylen innan. Men... Det räcker med att röra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar