måndag 7 december 2015

Lady Elizabeth

 photo IMG_3089_b_zpsml0suuez.jpgJag har haft en liten flaska Asti Cinzano [7711] i kylskåpet ett bra tag. Tanken var att göra en sorbet med den i - men sedan blev det liksom aldrig av och nu är det vinter och jag tröttnade på att flaskan satt och grät i kylskåpet, oönskad och ouppskattad. Så nu gjorde jag en drink på den istället. Hittade receptet på appen Mixologist men modifierade det, eftersom det krävde smultron. Och sådana har jag inga. Istället:

I ett vinglas, häll upp följande väl kylda drycker:

1 cl vodka 
1 msk creme de cassis 
1 tsk smultronlikör
1 dl Asti Cinzano

Vodkan fick för min del bli Stolichnaya [95], vinärslikören blev Cartrons [675] och smultronlikören De Kuypers Wild Strawberry [86544]. 

Det hela blir riktigt gott. Sött och bärigt och lagom starkt för en aperitif. Sabbar inte smaklökarna innan man ska äta. Ger mersmak. 

Trevligt att hitta något vettigt att göra på Wild Strawberry också. Jag är inte imponerad av den likören, den är hysteriskt sliskig och har en syntetisk smultronsmak som fungerade i den här kombinationen men annars är lite för mycket... Jag misstänker att man kan göra någon annan "lady" med exempelvis jordgubbs- eller hallonlikör. Eller Chambord, om man vill snobba sig lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar