söndag 27 december 2015

Xanté

 photo xante_zpsgvchqcjn.jpgNär vi gästade Riga i september passade vi förstås på att titta in på Riga Spirits & Wines nere i hamnen och där köpte jag bland annat på mig en flaska Xanté. Denna dryck kallas ibland för päronkonjak, men något sådant finns förstås inte - vad det är fråga om är en likör med konjaksbas och päronsmak. Den är söt, mycket fruktig och - tycker jag - god. Vem kan motstå päron? Den kan drickas som den är, förslagsvis i konjakskupa, som avec till kaffet eller så - eller användas som drinkingrediens. 

Första gången jag öht hörde talas om Xanté var nog julen 1999 då jag flög till Dominikanska Republiken och liraren i stolen bredvid mig på ett tidigt stadium av resan beställde in icke mindre än 6 st små "Lennart" (se nedan), som jag då fick lära mig är en drink gjord på Xanté och fruktsoda. Mannen blev omsider mycket berusad men tillbringade större delen av flygningen i en annan del av planet så han störde inte mig nämnvärt...
Jag smakade Xanté några gånger efter detta och gillade den men köpte faktiskt aldrig någon förrän nu i Riga senast. Man blir mer benägen att experiment-köpa saker när priserna är lägre. 

Xanté finns att köpa på Alkoholmonopolet. Nr [679]. 

Lennart
6 cl Xanté
2 cl limesaft
2 dl fruktsoda / 7up / Sprite / sockerdricka

Drinken byggs i ett grogglas med is. Man slår på sprit och läsk och rör runt. Svårare än så är det inte. Resultatet är gott och läskande.

Lennart kallas visst Super Sleigh utomlands. 

Xanté Sidecar
6 cl Xanté
3 cl Cointreau
3 cl Citronsaft

Skaka med is och sila upp i kylt cocktailglas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar