måndag 21 december 2015

New York Cocktail

 photo IMG_3473_b_zpsj0ljt9ms.jpg

Hustrun tog en sådan här på Köttbaren häromdagen och jag provsmakade och gillade. Rågwhiskey är trevlig och med bara lite lime, socker och grenadin får man en utmärkt drink.

Mitt första försök att återskapa den hemma slog väl ut så tillvida att smaken blev bra - fast jag gjorde den inte på rågwhiskey då, utan på bourbon: Knob Creek . Och den är 50%-ig. Det blev i starkaste laget. Faktiskt tappade jag känseln i ansiktet ett tag... Men sedan fick jag hem annan, lite svagare rågwhiskey i form av Bulleit Rye och då blev det bättre.


Ett uns är som vanligt 3,3 cl.

1½ uns Rye Whiskey
1/2 uns limesaft
1/4 tesked grenadin
1/2 tesked florsocker

Skaka med is och sila upp i kylt cocktailglas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar