lördag 11 oktober 2014

Bajtra - Maltesisk fikonkaktuslikör

Bajtra är vuxendricka av fikonkaktus. Mig veterligen görs den bara på Malta och den går heller inte att köpa på systembolaget. Då jag nyligen fick förmånen att åka på konferens till Malta passade jag därför på att köpa med mig fyra små flaskor. Konstiga drycker som inte går att få tag på någon annanstans är alltid roligt att plocka med sig hem som souvenirer.

Första gången jag smakade Bajtra trodde jag att det var något slags konstig, syntetisk melonlikör för den är ärligt talat inget god alls att dricka ren. Den är alldeles för sliskig. Den speciella, fruktiga smaken kommer däremot till sin rätt om man blandar ut i en 1:5 spädning med antingen apelsinjuice eller Indian Tonic Water. Då får man en läskande och god drink som passar jättebra en varm sommarkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar