fredag 10 oktober 2014

Feta Draken testar Assam Golden



Bäst av de Assam-varianter jag smakat hitintills är Assam Golden från Robert's Coffee. Jag tror detta är ett "reklamnamn" och inte en speciell kategori av te från Assam och jag vet inte mycket om det. Det smakar gott; lite maltigt och brödigt - precis som de andra Assamsorterna. Det är mjukt och pyttelite sött och har bara en svag bitterhet. Att dra i sig en hel kanna själv är inga problem, för det blir inte ruskigt när det svalnar. 

Jag har försökt ta reda på vad som är speciellt med det här teet och det verkar som att "golden" i det syftar på att man inte bara har blad utan också blommor i teet.

Det faktum att Assam Golden "bara" kostar 44 kronor hektot säger mig att det trots smaken inte är av den finaste sorteringen utan tvärtom är något man kränger just till barbarer som jag; tedrickare som vill ha något bättre än breakfast tea men som inte är tillräckligt raffinerade för att uppskatta lyxsorteringarna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar