onsdag 29 oktober 2014

Brain Haemmorhage / Hjärnblödning



Den här drinken finns i en uppsjö varianter men jag har använt vad jag tror är det "klassiska" receptet.

Jag trodde att peach schnapps, som det omnämns i olika recept, var någonting i stil med persikosmakande vodka men efter lite efterforskningar kom jag fram till att det är fråga om De Kuyper Peachtree (86533). Du behöver 4 cl. Häll i ett shotglas.

Sedan tar man en dryg tesked med vanlig Bailey's Original Irish Cream (765) och lägger försiktigt ovanpå persikolikören genom att ömsint hälla den över en sked som man vinklat ner i glaset. 

Därefter tar man - och jag använde en pipett - en tesked grenadin och droppar ner i glaset. Den är tung och faller igenom baileys-skiktet ner i persikolikören. Baileys klumpar sig där och bildar vävnadsliknande massa. Grenadinen ger en härligt röd färg till. Mmmm...

Smaken? Det smakar persika och mycket, mycket sött. Riktigt godis.

I det (ungerska) klippet nedan ser man hur Hjärnblödningen görs. Fast jag tycker min blev mycket, mycket snyggare. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar