tisdag 21 oktober 2014

Vinkokta Äpplen - experiment



Jag fick en stor påse lobo-äpplen och som jag inte kunde äta dem alla rakt av beslöt jag mig för att göra två efterrättsexperiment, båda varianter av vinkokta äpplen.

I det första experimentet tog jag ett kilo skalade äpplen och kokade upp och sjöd under 6 minuter i en lag bestående av 7 dl rött vin och 5 dl vatten. Lagen var kryddad med stjärnanis (4 st), kanelstång (2 st), vaniljstång (1 st), nejlikor (4 st) och kardemumma (1 tsk). Sedan hällde jag äpplen och lag på glasburk och ställde in i kylskåpet. Resultat, efter ett par dagar: jättegoda äpplen med en behaglig glöggsmak. Problem dock med de hårda kärnhusen; man måste äta dem med gaffel och en vass kniv.

I det andra experimentet - som inte är avsmakat ännu och som dessvärre visar flopp-pontential - kokade jag upp en lag som var hälften av den ovan men med ett tillägg: pomeransskal. Denna lag blev ännu glöggigare!  Sedan skivade jag äpplena och 3 mm tjocka skivor och lade i burk och slog lagen på. De ska få stå några dagar och dra åt sig, sedan får vi se hur det blev. Men eftersom äppelskivorna flyter upp och lägger sig ovanpå lagen är jag rädd för att det hela inte blir så bra. 


Uppdatering 24/10: Men jodå, äppelskivorna i glögglag blev alldeles utmärkta. Ingen flopp alls. De blev jättegoda. Men det blir nog bättre att köpa en urkärnare och koka hela äpplen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar