söndag 5 juni 2016

5 i topp-drinkar

 photo o-COCKTAILS-facebook_zpsg0z8eikb.jpg

Den som följer den här bloggen, eller roar sig med att kolla igenom kategorin drinkar, kan väl inte undgå att märka att jag testar alla möjliga recept. Det som däremot inte framgår särskilt tydligt är väl vilka av dem som jag faktiskt blandar ihop igen och igen med någon slags regelbundenhet. När jag själv funderar på vilka drinkar som är klassiker här hemma, som är återkommande inslag vid fester och glada middagar, så är det nog de fem nedan som måste nämnas:


1.Proseccovariationerna

Nej, det här är ju inte en drink - det är ett koncept. Det handlar om att lägga en spritbas, allt som oftast en likör, och sedan toppar man upp med mousserande vin. Oftast prosecco, ibland cava - någon enstaka gång något annat fnittervatten. Absolut vanligast i sammanhanget har varit fattigmans Kir Imperial, med riktig Chambord (en dyrare hallonlikör) men inte med champagne utan billigare bubbel. Väldigt många drinkar som är söta och fruktiga kan med fördel byggas ut med prosecco. En drink bestående av prosecco och någon eller ett par smaksättande likörer, eventuellt med någon mindre skvätt vodka i också, är definitivt den vanligaste typen av drink här hemma. 

Exempel på en prosecco-variation

Queen Kir

3 cl hallonlikör
3 cl blåbärslikör
12 cl mousserade vin

Ett annat exempel:

Fabulös Fläder

3 cl fläderblomslikör

3 cl vaniljvodka
12 cl mousserade vin


2.Algae in the pool

Den som nu är missnöjd med att den första drinken på listan inte var en drink utan ett koncept kan nu trösta sig med Algae in the pool. Det är min förenkling och vidareutveckling av en drink som heter Terror of the Deep. Den är lättdrucken, läskande och lagom söt, väldigt långt ifrån en avancerad hipsterdrink. Jag är rätt säker på att det är den drink jag blandat till flest gånger under de gångna tre åren, på andra plats efter prosecco-variationerna. Algae in the pool är nog mer en "senare på kvällen"-drink än en tidig drink vid fester.

4 cl Kraken Spiced Rum (alt. Captain Morgan black spice)
2 cl Blå Curaçao
4 cl Ananas- och apelsinjuice
7 up eller Sprite

Blanda rom, Curaçao och juice, häll i ett grogglas med is. Fyll upp med 7up eller Sprite. Rör runt försiktigt med sked så allt blandas.


3.Gin & Tonic

Javisst. En klassiker. Man kan dricka den innan maten, till maten, efter maten eller utan maten. Oavsett vilken gin och vilken tonic man använder så bygger man drinken i ett högt glas med is och proportionerna är dubbla mängden tonic mot mängden sprit. Jag har oftast 5 cl gin i. GT tenderar att drickas oftare på våren och sommaren än på hösten och vintern.

Lågbudget-och-lågkalorivarianten görs på Tanqueray, som är mitt "standardgin" och Schweppes Indian Tonic Water i Zero-varianten.

Den lite bättre GTn görs på Tanqueray och Fevertree Mediterranean.

Den riktigt bra GTn görs på Hendricks och Fevertree Indian Tonic eller någon annat tonic water som inte smakar för mycket. Hendricks har en speciell smak som man inte dränka. Slänger man sedan i några skivor gurka blir det riktigt, riktigt gott också!


4.Cosmopolitan

En Cosmo är ju ändå alltid en Cosmo! Jag har testat en mängd olika variationer med olika sorters vodka och likörer, men "standardvarianten" är i sig utmärkt. Tidigare har jag gjort Cosmo på vanlig, smakneutral vodka men efter att ha testat citronvodka föredrar jag definitivt sådan i drinken. Cosmopolitan är småsöt, sur och dödar inte smaklökarna, så den tenderar att vara en "tidig" drink vid festkvällar.

4 cl citronvodka
2 cl Cointreau
3 cl tranbärsjuice
2 cl limesaft

Skaka ihop i shaker med is och sila upp i kylt cocktailglas.


5.Margarita


Nu är det ett bra tag sedan jag gjorde en, men sett över tid är Margarita en återkommande drink vid festbordet. Tyvärr är det en förhållandevis dyr drink, för det är helt enkelt nödvändigt att köpa bra tequila för att det också ska smaka bra. Det innebär att du får slanta upp minst 400 kronor för en standardflaska.

4 cl tequila reposado
2 cl Cointreau 
/ alternativt Grand Marnier för en "Grand Margarita"
3 cl limesaft
1 cl sockerlag, eller ännu bättre: agavesirap

Skaka med is och sila upp i cocktailglas. Jag brukar inte salta kanten på glasen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar