onsdag 15 juni 2016

Hibiskusmargarita

 photo IMG_0476_zpsksh8fkjv.jpg

Jag fick hibiskuslag över när jag gjorde Paletas de Flor de Jamaica häromdagen. Det räckte till ett par glas hibiskusmargarita. 

4 cl Tequila (Corralejo Reposado)
4 cl hibiskuslag enligt receptet nedan
2 cl Cointreau

Skaka med is och servera i väl kylda glas. Nomnom!

Hibiskusblom har en fantastisk färg och en säregen smak som inte passar alla men som jag uppskattar mycket. Det är inget som finns på ditt lokala Konsum, även om de kan ha hibiskusblomste. Jag köper mina torkade blommor på en hokuspokusaffär som heter Örtagubben.

Att få tag på Hibiskusblom är inte enkelt. Jag har lyckats hitta det på Örtagubben inne i Stockholm. Den torkade hibiskusen säljs i små kartonger med 3 dl i varje.

Tillverkningen är enkel. Ner med 3 dl hibiskus i en kastrull tillsammans med 2 dl strösocker och 1 liter vatten. Koka upp, rör om då och då. Skruva ner värmen när du nått koktemperatur och låt brygden puttra en halvtimma. Sila av blommorna och låt den nu mycket röda vätskan svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar