lördag 25 juni 2016

Rödvinssmörsås återbesökt

 photo IMG_20160624_093009_zpsgpshnjnv.jpg

Vännen Pers recept, men aningens modifierat. Jag bloggade om det [här].

Första gången jag hade nöjet att smaka den här fantastiska såsen var till ugnstekt torsk på purjobädd. Men den går otroligt bra till kött också - igår (Midsommarafton 2016) serverade jag den till stekt vildsvin. Fantastiskt gott. 


På grund av att fiskbuljongen var slut hemma fick jag improvisera och ta grönsaksbuljong och fisksås istället. Det blev det inte sämre av. Jag skippade också sockret i slutskedet. 

Steg 1: Gör reduktion

1 hel flaska fruktigt rödvin - tex Spring Village [6711]
½ tärning fiskbuljong grönsaksbuljong
2 msk fisksås

½ tärning hönsbuljong
2 schalottenlökar
2 stora timjankvistar

Ner med dessa ingredienser i kastrull och reducera ner till cirka 1½ deciliter. Japp. Mycket vätska ska bli rätt lite vätska. Sila bort den urkokta löken och kvistarna. Du kan spara reduktionen till ett senare tillfälle. 


Steg 2: Smöra!

När du vill konvertera den till sås tillför du;

75-100 gram smör
2-3 matskedar grädde
Smaka av med salt och peppar
och en nypa socker.

Och där har du den!


Det här är inte nyttigt någonstans - å andra sidan är det en sås för högtidliga tillfällen och då gör det kanske inte så mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar