onsdag 21 oktober 2015

Aviation

 photo IMG_1910_b_zpszozmceku.jpg

Aviation är en klassisk cocktail som utöver gin och citronsaft innehåller två knepiga likörer, nämligen Maraschinolikör och Creme de Violette - alltså viollikör. Jag har velat testa den länge men i brist på viollikör till anständigt pris så har jag avstått. Kände inte för att betala flera hundra för något man kanske avskyr, för viol är liksom lavendel en sådan där smak som kan vara god i rätt kombination med något annat och i rätt dos men annars smakar tantparfym och tvål. Men så häromdagen hittade jag en flaska violsyrup från Monin för 49 kronor så den fick följa med hem och jag använde den för att göra en fusk-Aviation.

Det finns åtskilliga recept på Aviation där ute - en del utan viollikör. Jag testade Anton Dilbers recept som inte innehåller så mycket creme de violette. Och det var nog klokt. Visserligen behövs mer viol om man ska få drinken blålila som den ofta är på bild - men smakmässigt tror jag inte på att ha i mer och jag vill hellre ha något som går att dricka än något som ser snyggt ut men smakar tvål. Således:

4 cl gin av traditionell dry gin typ. [Tanqueray 10239]
2 cl citronsaft
2 cl maraschinolikör [Mondo 655]
0.5 cl Creme de Violette / monin violette

Skaka med is i shaker tills den är jättekall och sila sedan upp i kylt cocktailglas.

Smaken är... Mysko. Inte äcklig, inte supergod heller - men intressant och mystisk och förvirrande. Marschinon och violen ligger i krig mot varandra om vem ska dominera, ginen insisterar på att bli erkänd och citronen finns där i bakgrunden hela tiden. Inte illa. Men skumt. Riktigt skumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar