onsdag 10 september 2014

Ägg i maltvinäger, farinsocker och kryddor


Inlagda ägg är väl inte speciellt vanlig mat i Sverige men i den anglo-saxiska världen är det, vad jag kunnat läsa mig till, ett populärt tillbehör till Fish'n'Chips (i Storbritannien) eller till sprit (i barer, i Amerika). Själv har jag ätit inlagda ägg till stekt fisk och tyckte det fungerade mycket väl, trots att det då var ett enklare recept som använde vanlig vitvinsvinäger och inga kryddor utöver lagerblad. De här äggen är mildare i smaken eftersom de är inlagda i maltvinäger - och ungdomarna i kyrkans rollspelsgrupp som jag provade dem på tyckte de smakade jul. Det beror helt klart på kryddningen. Jag är jättenöjd med dessa ägg.

Maltvinäger finns inte i vanliga livsmedelsbutiker. Jag köpte från The English Shop.

Ingredienser: 


8 ägg
500 ml maltvinäger
2 lagerblad
2 kryddnejlikor
2 matskedar senapsfrön
1 matsked pepparkorn
1 tesked kardemumma
3 matskedar med farinsocker



Tillagning:

Hårdkoka äggen.
Låt äggen svalna och skala dem.
Häll vinäger i kastrull.
I med socker.
I med kryddor.
Rör och koka upp.
Låt sjuda i tio minuter.
Låt svalna.
Lägg äggen i en steriliserad burk (kör burken i ugn på 110 grader i minst 10 minuter).
Häll i vinäger och låt en del av kryddorna gå i också.
Försegla och låt mogna i två veckor - i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar