torsdag 4 september 2014

Fuller's London Porter



Eftersom jag tänker göra Texas Chili i helgen behövde jag köpa hem porter och idag fick det bli Fuller's London Porter (1634). En brittisk klassiker, tydligen - skall dock erkänna att jag inte druckit den tidigare, vad jag kan minnas. Köpte hem tillräckligt av den för att det också skulle bli en burk att dela på till middagen för mig och hustrun. 

Bolaget rekommenderar den till lamm och nöt men den passade alldeles förträffligt utmärkt till stekt kolja (med en skvätt maltvinäger på), klyftpotatis och picklad gurka. I say! It did not taste half bad! A taste of England!

Ölrecensenten Ofiltrerat beskriver drycken så här:

"Den ganska milda doften är syrlig-söt med toner av mörk choklad, besk humle, rostad malt och aningar av röda bär och gröt. Färgen är brunsvart med en brun kant.... Vätskan är klar. Det tre fingrar höga skummet är ljusbrunt, mycket kompakt och hårt. Det lämnar en hel del skumrester på glaset. Smaken är rostad och något torr. Jag hittar toner av inte alltför bitter choklad, milt kaffe och en svag ton av rostade nötter. Det finns en behaglig malt-syrlighet som växer allteftersom i eftersmaken som också adderar en elegant sötma. I bakgrunden finns kokos, choklad, grädde och en aning vanilj."

Pris på systembolaget: 500 ml för 20,50 kronor + 1 krona pant för burken. En burk är 220 kalorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar