lördag 6 september 2014

Feta Draken testar Assam BOP


Efter en diskussion om tebryggning på Facebook blev jag inspirerad att pröva nya spår istället för att strikt köra vidare på Earl Grey, Earl Grey Russian, English Breakfast och Typhoo som är mina följeslagare sedan många år. Som jag ändå befann mig i Haninge Centrum vid lunchdags passade jag på att besöka Himalaya Express (café och kaffe/te-handel) och köpa ett hekto Assam BOP. BOP står för "broken orange pekoe" och är vad man kallar teet för när det har krossats för tillverkning av tepåsar, även om nu detta var lösviktste. Det var alltså inte någon fin och exklusiv sortering. Tyvärr missade jag att spara kvittot så jag kommer inte ihåg vad jag betalade för det och det har inte dykt upp på bankens listor ännu. Det var i alla fall dyrare per hekto än något te jag inhandlat tidigare.

Hur smakade det då? Jag bryggde det med "Orwell-metoden" och drack det med mjölk men utan någon sötning och det var jättegott. Tyckte verkligen om det och svepte i mig tre koppar i snabb följd. Assamspåret måste därför utforskas. Be mig inte beskriva smaken. Det finns toner i det man känner igen från Breakfast Tea, eftersom sådana är blandningar där Assam är en komponent. Någon slags brödig smakton som känns igen från öl och en lite söt eftersmak.  Mycket trevligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar