söndag 28 september 2014

Gubbröra



I den inspirerande boken "Allting gott och alldeles för mycket" delar den härligt matglade Edward Blom många fina recept och bland dem finns ett på Gubbröra som jag ville pröva. Jag strök dock dillen ur det för jag är inte särskilt förtjust i denna krydda - även om jag har krondill i min smörgåsgurka.

Gubbröra är en sådan där underbar sörja som jag i yngre år tyckte var jätteäcklig men nu kan drabbas av lystet, dreglande begär efter. Just kombinationen med hårdkokta ägg, lök och ansjovis är fantastisk. 


Det finns hur många recept på Gubbröra som helst men jag utgick från Edward Bloms favoritgubbröra och strök dillen. Du behöver så:

3 hårdkokta ägg (4 om de är små) hackade i småbitar
125 gram ansjovis (vilket råkar vara en burk med Grebbestads) i små bitar.
1 gul mycket finhackad lök.
1 skvätt av spadet från ansjovisburken.
1 äggula
Lite svartpeppar
Gräslök

Ägg- och lökhack, ansjovisbitar, äggula, gräslök och eventuellt lite svartpeppar för smakens skull rörs ihop i en bytta och ställs på kylning. Röran serveras kall på bröd. Att rekommendera är kavring eller något annat mörkt och sött bröd.
Gräslöken klipps ovanpå för att ge lite färg, gubbröra är annars rätt grått.

Jag beräknar energiinehållet till omkring 240 kcal/100 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar